23-09-2016 tarihinde eklendi
Dikkat eksikliği belirtileri: Unutkanlık ve dağınıklık
"Dikkat ve öğrenme sorunları ilişkilidir ama iki durum birbiriyle aynı değildir. Yani her öğrenme sorununda dikkat eksikliği, her dikkat eksikliğinde öğrenme sorunu olması gerekmez"

Çocuk ve Ergen Psikiyatristi Prof. Dr. Özgür Öner, çocuklarda dağınıklık, unutkanlık, dinlemiyormuş, hayal aleminde yaşıyormuş gibi görünme sorunlarının dikkat eksikliğinin habercisi olabileceğini söyledi.

Prof. Dr. Öner, yaptığı açıklamada, çocuklar için "dikkatsiz, savruk, unutkan, ilgisiz" demeden önce uzmanlara kulak verilmesi gerektiğini ifade ederek, bu gibi durumların dikkat eksikliğinin belirtileri olabileceğini bildirdi.

 

Dikkat eksikliğinin çocuklarda önemli bir kişisel ve akademik başarısızlık sebebi olabileceğine işaret eden Öner, "Çocuğun sadece belli dersleri yaparken dikkati dağılıyorsa bu muhtemelen o dersle ilgili bir soruna bağlıdır. Ancak neredeyse tüm derslerde dikkati dağılıyor, eşyalarını kaybediyor, söylenenleri dinlemiyor gibi görünüyor, yaşına göre işlerini ve görevlerini düzenlemekte zorluk çekiyorsa daha yaygın bir sorunu var demektir" dedi.

Prof. Dr. Öner, eğitimcilerle ailelerin, çocuklardaki dikkat eksikliği sorununu sınıf arkadaşlarına bakarak değerlendirdiğini ancak bu değerlendirmenin aynı yaş grubuna göre yapılması gerektiğini aktardı.

Ailelerin bu gibi durumlarda tanı koymak yerine, çocuğun davranışlarına odaklanmasının ve buradaki farklılıkları gözlemleyip bir uzmana başvurmasının doğru olacağını dile getiren Öner, şöyle devam etti:

"Öncelikle çocuğun davranışları kendi sınıfındaki diğer çocuklarla değil, yaşıtlarıyla karşılaştırılmalıdır. Aynı sınıfta okuyan ancak yaşı daha büyük olan çocukların davranışları elbette farklı olacaktır. Mekan çok önemlidir. Eğer çocuğunuz evde dikkatli, arkadaşlarıyla oynarken konsantrasyonu yüksek ancak okulda dikkatsiz ise dersi dinlemiyorsa, buradaki sorunun genel bir dikkat eksikliği olduğunu söyleyemeyiz. Çocuk genel anlamda dikkatsiz ise arkadaşlarıyla oynarken oyuna ya da derste öğretmene dikkatini veremiyorsa, her yerde eşyalarını kaybediyorsa o zaman mutlaka bir uzmana başvurmak gerekir. Süre ve şiddet önemli değişkenlerdir. Kısa süreli sorunların geçici olma olasılığı daha yüksektir. Sorun şiddetli ise çocuğun akademik başarısında, ailesi ve okulla olan ilişkilerinde veya sosyal hayatında bozulmalara yol açacaktır.

Öner, anne ve babaların çocuklarını genellikle bilgisayar oyunlarındaki tutumlarına göre değerlendirdiğini ve bunun doğru bir davranış olmadığını söyledi.

Bilgisayar oyunlarında çok fazla uyaran olduğu için çok yüksek motivasyon sebebi olduğunu vurgulayan Öner, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Bu yüzden sevdiği bir oyunu oynarken dikkati dağılan yok gibidir. Tam tersine sıkıcı durumlarda motivasyonunuz düşer ve dikkatiniz dağılır. Bundan dolayı belli derslerde başarısız olan çocuklar o dersi dinlerken veya o dersin ödevini yaparken çok sıkılır. Aileler çocukları için, 'Bilgisayar başında saatlerce sıkılmadan oynuyor. Bir şeyi yok sadece tembel' demek yerine, beraberinde dağınıklık, unutkanlık, dinlemiyormuş, hayal aleminde yaşıyormuş gibi görünme gibi sorunları da varsa mutlaka bir uzmana başvurmalıdır."

Prof. Dr. Özgür Öner, dikkat eksikliği olan çocukların sınıfta uzun süre kalamadığını, derste sıkıldığını, öğretmeni dinleyemediğini dile getirerek, "Dikkat ve öğrenme sorunları ilişkilidir ama iki durum birbiriyle aynı değildir. Yani her öğrenme sorununda dikkat eksikliği, her dikkat eksikliğinde öğrenme sorunu olması gerekmez." dedi.

Bu sorunu yaşayan çocukların sınıfta sürekli uyarılıyor olmasının derslere karşı olan ilgisizliği daha da artırdığını ifade eden Öner, sınıfların kalabalık olmasının, çocuğun oturduğu sıranın konumunun, sınıftaki düzen bozan çocukların sayısının, ders sürelerinin uzunluğunun, ev ödevlerinin çokluğunun da çocuğun sorunlarını artıracağını belirtti.

http://radyogul.com.tr/dikkat-eksikligi-belirtileri-unutkanlik-ve-daginiklik_h6662.html